window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

22. 9. 2017

Pro rozvoj cyklistiky ve Zlínském kraji je velmi důležité připojení krajského města k síti cyklotras. Současný stav je bohužel nevyhovující.

Cílem je podíl cyklodopravy ve Zlíně ztrojnásobit. To nelze bez zásadních změn v řešení cyklotras. Proto se nabízí několik řešení. Daly by se rozdělit podle časového horizontu na krátkodobé a dlouhodobé programy.

 

Krátkodobý program

Důležitým bodem je propojení stávajících úseků páteřní cyklotrasy z Otrokovic do Vizovic a navazujících tras do jednotlivých městských částí a dalších obcí. V některých případech by se jednalo o provizorní řešení.

Dále je nutné viditelně vyznačit tyto trasy. To je potřeba provést v co nejkratší době bez ohledu na dlouhodobě plánované stavby.

Na těchto vyznačených trasách se musí provést okamžité úpravy dopravního značení jako je povolený vjezd na chodník, cyklopruhy na silnicích a chodnících.

Musí se také jasně označit nebezpečná místa, aby nedocházelo k dopravním nehodám a zbytečným tragédiím.

Náklady na tyto úpravy jsou marginální. Časový výhled? Jeden rok.

 

V co nejkratší době musíme usnadnit jízdu po těchto trasách a vyznačit přejezdy pro cyklisty na nově upravených trasách. Ve vhodných místech je také nutné rozšířit chodníky. Je důležité, aby se zde nestavěly obrubníky. Cyklotrasa musí být pro cyklistu příjemná a pohodlná, proto se stávající trasy musí doplnit stojany na kola u laviček a odpočívadel.

Náklady na tyto vylepšení jsou v řádu jednotek milionů. Časový výhled čtyři roky.

Dokud nebude dokončeno propojení stávajících úseků nemá smysl stavět další izolované části.

 

Dlouhodobý program

Z páteřní cyklotrasy Otrokovice – Vizovice se musí vybudovat rychlostní cyklostezka. Stávající trasa je totiž z kapacitních důvodů nedostatečná.

Musí se zajistit omezený vstup chodcům na cyklostezku, aby zde byla možná plynulá jízda. Je tedy třeba vybudovat nadjezdy, podjezdy, tunely. Cyklisté na tomto úseku musí mít přednost před auty, cesta musí být uzpůsobena tak, aby cyklista nemusel sesednout z kola.

Na hlavní cyklostezku budou navazovat odbočky do hlavních Zlínských částí a okolních obcí, které už budou běžné cyklotrasy, přesto i ony musí být bezpečné a pohodlné.

 

Časový výhled

– koncepce a projekt 4 roky

– výstavba na volných částech 4 roky

– výstavba na kolizních úsecích – podle stavby dalších projektů

 

Na tomto obrázku je (respektive není) vidět nevhodné dopravní značení na cyklotrase. Značky jsou zakryté větvemi stromů. Svislé dopravní značky by měly být nahrazeny viditelnými vodorovnými.

Lavičky po celé délce nejnovější cyklostezky nejsou vybaveny stojany na kola ani v jednom případě.

Ani na jednom konci není vhodný nájezd.

Namísto přejezdů pro cyklisty v místech křížení s odbočkami na parkoviště jsou nesrozumitelné modré značky konec a začátek cyklostezky. Mnoho chodců a cyklistů vůbec nechápou, co taková značka vlastně znamená.

Podélné značení přerušovanou čárou je nevhodné, pokud není doplněno piktogramy. Laik nepochopí, jestli se jedná o rozdělení mezi chodce a cyklisty nebo o vyznačení směru jízdy a chůze.

Na tomto úseku totiž není vyznačen směr k dalším úsekům cyklotras.

 

Ondřej Sladký a Jana Vybíralová, Vaše kandidátka číslo 22 za Zelené ve Zlínském kraji