window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

3. 3. 2013

Strana zelených upozorňuje na ekonomická i ekologická rizika stavby obřího plavebního kanálu, spojujícího Dunaj a Odru. Se zvolením Miloše Zemana prezidentem a vstupem SPOZ do krajské rady Zlínského kraje bylo letité téma stavby kanálu opět otevřeno, protože jak Zeman, tak jeho strana patří k velkým zastáncům tohoto megalomanského projektu. “V současnosti je průplav nereálné a neefektivní budovat. Stavba je podle dostupných odhadů finančně i časově extrémně náročná. Vážně se také dotkne dvou chráněných krajinných oblastí,” uvedl Vilém Jurek, nový předseda krajské Strany zelených. “Sporný je také argument ekologičnosti vodní dopravy – při započítání všech negativních vlivů na krajinu o něčem takovém nelze vůbec hovořit,” dodal.

U příležitosti návštěvy Miloše Zemana na krajské konferenci Zemanovců v Kunovicích se opět o stavbě kanálu začíná hovořit. Jeho velkým zastáncem je také krajský radní František Čuba (SPOZ). Strana zelených se naopak domnívá, že ekonomice kraje i České republiky je třeba pomoci jinak než megalomanskými stavbami. „Vybudovaný železniční koridor Břeclav-Bohumín dodnes není dostatečně využívaný pro nákladní dopravu. Proč tedy budovat něco dalšího?“ upozorňuje předseda krajské organizace Vilém Jurek. “Železniční doprava je u nás tradiční, máme vybudované koridory a přesto kapacita přesunu nákladů z kamionů na železnici nevyužitá. Je iluzorní se domnívat, že by podniky svou nákladí dopravu přesunuly z kamionů na ještě méně flexibilní lodě,” dodal

Dalším z problémů jsou stavební uzávěry v trasování průplavu. Díky stavěbním uzávěrám a regulačním plánům nemohou některé obce mnoho desítek let na uvedeném území rozvíjet. „Pro obce je to kostlivec ve skříni. Přitom možným řešením jak skoncovat s bláznivým snem o křižovatce moří je vypuštění kanálu D-O-L z územních rezerv. Obcím to výrazně ulehčí a pomůže v rozvoji území,“ řekl Jurek. “Věřím, že studie proveditelnosti projektu, kterou si zadalo Ředitelství vodních cest a která bude hotová na konci roku, potvrdí nesmyslnost celého projektu,” dodal.

Nový předseda Strany zelených ve Zlínském kraji Ing. Vilém Jurek pochází ze Šumic u Uherského Brodu a profesně se věnuje krajinnému inženýrství a ochraně přírody. První místopředsedkyní se stala dosavadní krajská předsedkyně Kateřina Zukalová ze Seninky a druhým místopředsedou Michal Berg ze Vsetína.

Související informace: Stát zjišťuje, zda stavět kanál Dunaj-Odra-Labe.