window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

7. 10. 2012

Zlínský kraj již léta prosazuje rychlostní silnici R49 až na Slovensko přes malebnou krajinu Vizovických vrchů. Na státní hranici ve Střelné přitom projede pouze okolo 1000 aut denně, naprostá většina dopravy mezi státní hranicí, Vizovicemi a Vsetínem má regionální charakter. Lze tedy předpokládat, že nová dálnice přinese do kraje především nákladní automobilovou dopravu a s tím související hluk a prach. Nárůst dopravy by zásadním způsobem omezil i možnosti migrace velkých savců, protože nová silnice je plánována nešetrně k místnímu prostředí – bez dlouhých tunelů pod Vizovickými vrchy.

Kamionová doprava je neštěstí naší republiky. Cesty budované za socialismu dnes neodolávají těžkým kamionům. Musí se pořád za nemalé peníze opravovat. Nám to ale nestačí a musíme budovat nové a nové silnice, pravidelně s tunely (ale finančními) a hrozíme se doby, kdy tyto kolosy, byť postavené s dotací Evropské unie, budeme jednou ze svého muset opravovat. Budou se zase zvyšovat daně na opravu i babičce, která ani autem nejezdí?

Zelení prosazují zejména budování obchvatů města a vesnic, které přináší lidem zde žijícím velkou úlevu a zlepšuje jednoznačně kvalitu bydlení a tím i kvalitu života. Musíme důkladně zvažovat, co nám stavba silnice přinese do budoucna a co nám vezme. V případě budování rychlostní komunikace R49 se jedná o tvrdý zásah do krajiny, jaký historie této oblasti nepamatuje. Lidé ve vesnicích by najednou měli bydlet pod mosty, na kterých trvale hlukem a prachem obtěžuje lidi tisíce osobních aut a kamionů.

A teď by si politici měli říct, co těmto lidem přinese a co vezme tento projekt. Vezme jim mnohem víc, než jim přinese. A vypadá to, že jim hlavně jenom všechno vezme. Měli bychom už konečně začít s podporou železniční dopravy, kamiony naložit na vlaky a zjistili bychom, že nám bude stačit upravit stávající silnice a nebudeme ani takovou R49 potřebovat. To bychom ale museli umět odolat „tunelářům“. Politik by měl pamatovat na rozvoj oblasti po stránce ekonomické, sociální i oblasti životního prostředí.

František Šulgan
Autor je samostatným odborným pracovníkem CHKO Beskydy a kandidátem Strany zelených do krajského zastupitelstva