23. 9. 2017
Také jste naštvaní na ekoteroristy, kteří blokují výstavbu dálnice od Hulína na Fryšták? Není to sice aktivita Zelených (odvolání podalo sdružení Egeria), ale pro spoustu lidí jsou ekologové jedna banda. A tak si dovolujeme nabídnout malinko jiný pohled, než nabízejí média, slepičící tisková prohlášení Ředitelství silnic a dálnic. Věcně. Stavaři potřebují rozestavět úsek Hulín – Fryšták a tam jim chybí stavební povolení. Proč nemá ŘSD po šestnácti (!!!) letech příprav povolení stavět? Každý, kdo stavěl i tu nejmenší chaloupku, ví, že než kopne, musí si vyřídit všechny stavební formality. Ale na ŘSD to asi neví, protože za celou dobu nedokázali nachystat podklady. Konkrétně biologický průzkum trasy. Je to standartní postup, platný v celé Evropě. Nic mimořádného. Je povinností investora znát vliv své činnosti na životní prostředí. ŘSD, zdá se záměrně, na své povinnosti kašle a spoléhá se, že se nikdo neozve. Bohužel to u tohoto úřadu není nic nečekaného. Vzpomeňte si na ujíždějící svah nad dálnicí D8 u Prackovic. Nebo na houpající se autostrádu u Ostravy. Lidi se nechají snadno zblbnout tím, že stavby dálnic a bůhvíčeho brzdí ochrana přírody. A nedokážou domyslet, že dálniční síť není dostavena hlavně kvůli korupci stavebních firem a politiků. Ještěže je tady ten křeček. Je nesmírně mocný a svou magickou silou způsobil, že před ním panáčkuje armáda úředníků ŘSD. Nebýt křečka, museli bychom přemýšlet o tom, jestli potíž není v neschopnosti, lenosti a alibismu ŘSD. Ale když o tom křečkovi se tak dobře píše, že, milí novináři, kteří se necháte krmit tiskovým mluvčím ŘSD…
Co na to Zelení? Komunikaci (v daleké perspektivě až na Slovensko, zatím se bavíme o poněkud slepé variantě končící někde u Slušovic) je třeba dostavět, ale ne jako dálnici, která je dle očekávaného provozu zbytečně extrémně drahou variantou. Pro region bude mnohem užitečnější rychlostní komunikace dvouproudová, s kvalitními obchvaty měst a vesnic na trase, zároveň ale přístupná z každé obce a bez dálniční známky. Přinese obyvatelům více než dálnice, která bude pouze mrtvým pásmem pro lomozící kamióny. O tom, že se jedná o podstatně levnější alternativu, raději pomlčíme úplně. Protože o peníze z kapes daňových poplatníků jde stavařům až v první řadě. Málo nadjezdů, přivaděčů, mostů se ve výsledku rovná méně peněz.
Richard Kreml, lídr Zlínského kraje