window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

25. 7. 2012

V minulém roce umožnila změna územího plánu města Zlína pokračovat v realizaci megalomanského projektu rozšíření lyžařského svahu a výstavby lanovky jen několik stovek metrů od centra města. Nyní probíhá o daném záměru EIA, tedy proces hodnocení vlivu na životní prostředí. A je zajímavé, že v podkladových dokumentech investora chybí dříve zmiňované stavby hotelu, parkovacího domu nebo rozhledny. Bez nich je však posuzování vlivu celého projektu na životní prostředí značně nekompletní a nepřesné.

Pomineme-li to, co nám říká zdravý rozum, tedy že výstavba skiareálu v nadmořské výšce 273 – 410 metrů nad mořem je opravdu zvláštní nápad, i to, že pouhých 41 dní provozu současného vleku během uplynulé zimy tento nápad moc nepodporuje, je i tak vhodné po investorovi, kterým je firma Sporthouse CZ Corporations, s. r. o. vyžadovat splnění všech zákonných podmínek pro realizaci svého záměru. Jedním z nich je i poskytnutí dokumentace pro proces posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA.

Tuto dokumentaci vytváří na zadání investora autorizovaná osoba a předkládá ji krajskému úřadu, který s ní pracuje jako s podkladovým materiálem pro celý proces EIA. Tuto dokumentaci pro lyžařský svah ve Zlíně je možné získat na webu CENIA. Obsahuje zákonem předepsané hodnocení vlivu stavby na jednotlivé aspekty životního prostředí, jako je voda, ovzduší nebo třeba krajinný ráz.

Po bližším prostudování je ale vidět, že v dokumentaci chybí podstatné části celého záměru, tak jak jej investor prezentoval v médiích, např. zde ve článku pro Zlínský deník.

Nejvíce udeří do očí rozpor v plánovaném počtu návštěvníků, který mají logicky vliv zejména na zatížení z dopravy, hluk nebo vznik odpadů. Zatímco v médiích je prezentován nárůst na dvoj- až trojnásobek současného stavu, předložená dokumentace uvádí, že návštěvnost se očekává na stejné úrovni jako nyní, tj. v průměru 300 osob denně. Tento rozpor je ovšem zásadní pro hodnocení vlivu – odlišný vliv na životní prostředí má očekávaných 171 automobilů denně (jak uvádí dokumentace), a jiný pak dvojnásobek nebo dokonce trojnásobek.

Dokumentace také nijak nezmiňuje výstavbu sporthotelu, parkovacího domu pro 500 aut nebo rozhledny, které budou jistě mít nemalý vliv na okolní životní prostředí. Absentuje v ní také skutečnost, že se celý areál nachází v těsném sousedství Městské památkové zóny Zlín. Mezi další výtky dokumentace patří absence zhodnocení světelného znečištění uvažovaným umělým osvětlením celého svahu, zhodnocení zvýšení dopravy v přilehlých ulicích, zejména na náměstí T.G.Masaryka, nebo odpovídající údaje o množství sněhové pokrývky v lokalitě a potřebě výroby umělého sněhu. Přesné znění výtek vůči dokumentaci si můžete přečíst v tomto vyjádření, které bylo zasláno na adresu krajského úřadu. Sami se k procesu EIA můžete vyjadřovat podat podle zákona až do 8. srpna.

Největším problémem celého záměru je ale nutnost vykácet tři hektary lesa v těsném sousedství města. Zatímco jinde si podobného prostředí cení a považují zelení obklopené město za pozitivum, ve Zlíně došli odpovědní lidé k závěru, že klíčová věc, cokterá městu chybí, je mamutí skiareál. A je jedno, že sníh se zde udrží nanejvýš pár týdnů v roce. V podobné logice by se dalo říct, že Zlín by jistě byl atraktivnější pro občany i turisty, pokud by se v jeho blízkosti nacházela například mořská pláž.

Bohužel, správce zmíněného státního lesa na kopci Barabáš, kterým jsou Lesy ČR, již s investorem uzavřel smlouvu a umožní mu vykácet více než tisíc stromů pro realizaci sjezdovky, lanovky a bobové dráhy, jak uvádí aktuální Zlínský deník.

Investor akce se ve všech svých mediálních výstupech nechává slyšet, že mu na městu záleží a že chce postupovat otevřeně a plnit všechny podmínky, které jsou pro jeho projekt vyžadovány. Jak s touto snahou o otevřenost souvisí fakt, že v dokumentaci pro úřední rozhodování jsou jiné údaje, než se kterými seznamoval veřejnost?

Michal Berg
Michal Berg je člen krajské rady Strany zelených a kandidát do krajského zastupitelstva.

K tématu:
Satiristický článek Zlín se stane „Valašským Špindlem“

Uvažovaný nákres rozsahu projektu (zdroj: www.svahzlin.cz)

Základní údaje:

  • Šikmá délka lanovky činí 691 metrů při převýšení 122,00 m. Kapacita 2 400 os/hod
  • Stávající sjezdová trať bude rozšířena a prodloužena (cca o 570 m) na celkovou šikmou délku 795 m. Převýšení bude 122 m a průměrný sklon 15,50 %. Využitelná plocha sjezdovky bude představovat 3,0850 ha.
  • Areál se nachází v nadmořské výšce 275 – 410 metrů nad mořem.