window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

6. 11. 2019

V posledních dnech představitelé Zlínského kraje představují novinky v autobusové a železniční dopravě, které nastanou od poloviny prosince. Všechny změny jsou prezentovány tak, že jsou buď k lepšímu, nebo že se pro cestující nic nezmění. „Kraj ale neříká celou pravdu. Některým lidem se cestování zlevní, ale mnoha lidem se zase zdraží nebo zkomplikuje,“ uvedl Michal Berg ze Strany zelených.

Cestování se zdraží těm, kdo jsou majiteli IN karet Českých drah IN25 a IN 50. Ty již nebudou nadále v krajských spojích platit, stejně tak v nich nebude platit skupinová sleva. „Problematické je to zejména pro cestující s IN 50, kteří patří k těm, kdo vlaky využívají nejvíc. Pro ně se cestování zdraží zhruba o čtvrtinu,“ uvedl Michal Berg. „Lidé, kteří šetří životní prostředí a jezdí hodně vlakem, tak budou nejvíce potrestáni,“ dodal.

Další problém je v tom, že Zlínský kraj nevyjednal s Českými drahami vzájemné uznávání jízdenek. Cestující tak musí pozorně sledovat, do jakého vlaku nastoupí a jakou jízdenku má koupenu. „Například na trati Vsetín – Valašské Meziříčí tak může dojít k situaci, kdy cestující, kterému například ujede rychlík, nemůže na stejnou jízdenku použít následující osobní vlak, a naopak. Je to tedy přesně opak integrovaného systému, kdy lze na jedu jízdenku cestovat čímkoli,“ upřesnil Michal Berg. Řešení je podle něj přitom zjevné: „V normální situaci by kraj uznával jízdenky ČD a naopak, v dálkových vlacích ČD by byly uznávány krajské jízdenky. To by bylo pro cestující nejpohodlnější. Cokoli jiného je paskvil.“

Problémem je i to, že krajské jízdenky nebude možné koupit přes internet nebo mobilní telefon. Zároveň s rušením pokladem v některých stanicích tak lidé budou muset jízdenky nakupovat mnohem častěji nepohodlně přímo u průvodčích. „Nákup přes internet nebo mobil je pro mnoho lidí už standardem, a tohle je krok zpět,“ uvedl Michal Berg.

V neposlední řadě se lidem zkomplikuje i dálkové cestování do Ostravy nebo Brna. Na trase Brno – Bohumín totiž začne jezdit společnost Regiojet, nicméně stát zatím nepřipravil lidem možnost nakoupit jednotnou jízdenku, která by platila po celé trase, kterou obsluhuje více dopravců. „Pro banální jízdu z Huslenek do Brna tak člověk bude muset kupovat tři různé jízdenky, namísto jedné jako doposud. Nejprve si u průvodčího v Huslenkách koupí jízdenku do Vsetína u společnosti Arriva, potom si musí koupit u průvodčího nebo na pokladně (pokud to stihne) krajskou jízdenku na vlak ČD, a následně jízdenku Hranice na Moravě – Brno u Regiojetu. „Tohle není problém kraje, ale ministerstva dopravy, které vede hnutí ANO, nicméně kraj by měl své občany pravdivě informovat o tom, že se jim cestování na větší vzdálenosti také zkomplikuje,“ uvedl Michal Berg.

Další podrobnosti o změnách v dopravě ve Zlínském kraji najdete na webu Koalice pro otevřený Vsetín