7. 1. 2014
Krajská organizace Strany zelených ve Zlínském kraji podporuje v nadcházejících senátních volbách Patrika Kunčara, kandidáta KDU-ČSL a starostu Uherského Brodu. Ke Straně zelených má blízko, s podstatnou částí naší politiky souhlasí. Abychom nejen my věděli, jaké má na jednotlivé problémy společnosti názory, položili jsme se Patriku Kunčarovi několik otázek.
Strana zelených dlouhodobě hájí veřejný prostor, její politika je směřována k důrazné ochraně životního prostředí, podporuje transparentnost. Je vysloveně něco, co je Vám na SZ sympatické?
Samozřejmostí je samotná zelená politika a právě důraz na ochranu přírody. Je nutné udržení limitů povrchové těžby hnědého uhlí a zabránění privatizaci a tunelování státních lesů. Zcela jistě se ztotožňuji se zákazem anonymních akcií a bojem za vymýcení korupce. Bezesporu je pro nás všechny důležitá snaha o zlevnění dopravních staveb změnou technických norem. Zachovány by přitom měly být stávající kvalitativních parametrů staveb srovnatelných s našimi západními sousedy. Obecně lze říct, že Strana zelených má mnoho blízkého díky slušnosti v politice.
Na kterých politických tématech byste v případě zvolení do Senátu se Stranou zelených spolupracoval?
Kromě již zmíněné „zelených“ témat bych rád spolupracoval v oblasti dopravy. Důležité je hledání cest ke zlevnění již zmíněných dopravních staveb. Rád bych také spolupracoval na větším vytížení nákladní železniční dopravy na úkor silniční kamionové dopravy. V našem regionu pak konkrétně chci bojovat za navrácení významu kdysi hojně využívané a životně důležité Vlárské dráze. Spolupráce by spočívala jednoznačně na zamezení mafiánského zneužívání ubytoven a parazitování na lidech v nouzi formou změny legislativy a nastavení standardů a nájemného v místě a čase obvyklého pro tyto ubytovny. Zneužívání postavení těchto lidí některými “podnikateli” je ostatně jedno z velkých témat mé politické kampaně, kterému bych se chtěl do budoucna hodně věnovat.
Máte jistě mnoho úspěchů ve své dosavadní působnosti starosty Uherského Brodu. Který z úspěchů považujete za největší?
Osobně si velmi cením, že se podařilo smírnou cestou ukončit všechny soudní spory, které město vedlo. Nejznámější byla kauza „Skládka Prakšická“, kdy kvůli majetkově nevypořádaným pozemkům pod tělesem rekultivované skládky reálně hrozila nutnost jejího odstranění. Finanční dopad na rozpočet města by byl nedozírný, o dopadech ekologických raději ani nemluvím. Za další úspěch považuji zdárně dokončenou rekonstrukci a intenzifikaci čistírny odpadních vod ve finančním objemu 150 mil. Kč a také získání dotace přesahující 100 mil. Kč na realizaci Dopravního terminálu Uherský Brod. Stavba by měla být zahájena v jarních měsících letošního roku, po jejím dokončení vznikne moderní bezbariérový přestupní uzel pro železniční a autobusovou dopravu s dostatečnými parkovacími kapacitami pro osobní automobily i cyklisty.
V našem regionu SZ upozorňuje na nesmyslnost kontroverzního projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Jaký je Váš názor na tento dávný sen spojení tří moří?
Za současné ekonomické a klimatické situace, kdy dochází k extrémním výkyvům počasí, a tudíž velmi limitovanému využití takového kanálu považuji tento megalomanský plán za nesmysl. Ekologické dopady takovéto stavby si snad ani nelze představit. Jedná se spíše o politické ego jednotlivců než skutečnou potřebu národního hospodářství. Investujme tyto prostředky raději do železniční infrastruktury – více zboží na železnici pomůže životnímu prostředí i podnikatelům více než pochybný projekt kanálu. Další oblastí, kde je potřeba tyto prostředky efektivněji investovat, je například protipovodňová ochrana ohrožených lokalit nebo zkvalitňování školství.
Jedno z hesel Vaší kampaně je: „Senátor, který neuteče.“ Jak ho máme chápat? Znamená to, že budete skutečně věrný regionu?
První otázka, kterou jsem po ohlášení kandidatury na senátora obdržel, byla: „Znamená to, že v případě zvolení už nebudete starostou města Uherský Brod, ale utečete do Prahy?“ Na tuto otázku odpovídám dvakrát rozhodně NE! Proto je výše uvedené heslo jedním ze stěžejních v mojí kampani. Chci pomoci regionu, v jehož středu žiji. Chci dělat politiku z Uherského Brodu, ne z Prahy. Jako starosta díky každodennímu kontaktu s občany vím, co lidem chybí a co je trápí. Vím, s čím také jako město i region bojují a kde jsou v legislativě nesmysly. Proto, dokud to bude možné, zůstanu i ve funkci starosty, abych tuto důležitou zpětnou vazbu neztratil, a mohl v Praze za rozvoj regionu a oprávněné zájmy jeho obyvatel účinně a smysluplně bojovat. Po dobu případného souběhu těchto dvou funkcí slibuji, že budu pobírat pouze jeden plat.