window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-31534518-1');

9. 10. 2012

Řešení dopravy v podání Zlínského kraje je pouze řešení současného stavu, bez nějaké dlouhodobé koncepce a vize. Zkusme se podívat do vyspělých evropských měst a zjistíme, že mnohé místo neustálého zvyšování propustnosti cest raději regulují dopravu. Je to logické vyústění, ke kterému dřív nebo později bude muset sáhnout každé větší město, protože jednoduše není dostatek volného prostoru pro neustálé rozšiřování stávajících komunikací a navíc zvýšená doprava zhoršuje rozptylové podmínky ve městech.

Vzhledem k poloze Zlína je nejlepší možnou variantou zdvoukolejnění a elektrifikace tratě Zlín-Otrokovice a posílení městské hromadné dopravy s vlastním pruhem pro rychlejší dopravní obslužnost. S tím souvisí zvýšení přidané hodnoty pro lidi, kteří se rozhodli MHD využívat. Dále pak systém záchytných parkovišť u vjezdů do města. Nebál bych se ani zpoplatnění vjezdu do města, byla-li by městská hromadná doprava zároveň součástí skutečného integrovaného dopravního systému kraje.

Další nedílnou součástí budoucího dopravního systému ve Zlínském kraji musí být řešení cyklistické dopravy. Nemyslím tím pseudo-cyklostezek, které jsou chaoticky roztroušené po městě, nenavazují na sebe a často vedou odnikud nikam. Často ani není potřeba budovat nové cyklostezky, stačilo by zprůjezdnit pro cyklisty některé jednosměrky či rozšířit současné komunikace o jeden jízdní pruh pro cyklisty. Jak říká dánský architekt a urbanista, v dnešní době již řidič není nejdůležitějším člověkem ve městě.

Petr Jurča
Autor je konstruktér, člen Strany zelených Zlín a kandidát v krajských volbách 2012